Snabbspåret till lyckat kommersiellt foto

Det finns nåt som går förlorat i överegisserade kommersiella bilder. När det blir för snyggt tappas trovärdigheten bort. Vi vet, för vi hamnar själva där ibland. För att en bild, ett budskap ska nå fram behöver mottagaren tro på det den ser. Det gör inget om vi intellektuellt vet att vi blir lurade, så länge det känns rätt. Känslor är snabbspåret till alla producenters mål, vårt undermedvetna – det som når dit stannar där. 

På Apelöga jobbar vi ständigt med att få dem vi har framför kameran att agera naturligt trots att vår blotta närvaro gör situationer allt annat än naturliga. Vi gör många arbetsplatsbesök på ett år och för oss är varje besök ytterligare en dag på jobbet. För den framför kameran är det kanske första gången någonsin som en professionell fotograf är på besök. 

Så, hur hamnar vi i snabbspåret då? Det många fotografer glömmer bort eller är oförmögna att göra, är att sätta sig in i hur det är där framför kameran. Som fotograf gäller det att vara lyhörd och följsam. Ska rätt känsla förmedlas måste den infinna sig på plats. Därför försöker vi alltid att skapa en avslappnad atmosfär under våra fotograferingar.

Ibland kan vi nog upplevas lite flamsiga när vi fotograferar, men om man vill att personen framför kameran ska släppa sin nervositet behöver den bakom kameran släppa loss lite. Om fotograferingen är kul kommer de spontana uttrycken av sig själv. Och det är just det spontana som så effektivt skapar trovärdighet. Det kan vara små gester, ett subtilt uttryck, en handrörelse, eller en känsloyttring. Med andra ord gäller det att skapa nåt äkta, även om omständigheterna är påhittade och syftet med bilden kommersiellt.

Bilderna nedan är tagna på uppdrag av Malmö Stad.

Kvinna kramar barn i Holma, Malmö. Foto: Apelöga
Tre unga vuxna pratar med varandra på Möllan, Malmö. Foto: Apelöga
Hyllie Vattenpark i Malmö. Foto: Apelöga
Föregående
Föregående

En korvhandlares död

Nästa
Nästa

SoMe-erbjudande