Storytelling för folkhälsan

Genom att inspirera skåningar till att vandra arbetar Region Skåne för en förbättrad folkhälsa. När vi på Apelöga fick i uppdrag att fotografera längs den vackra sträckan SL3, Ås till åsleden, blev storytelling ett givet grepp för att locka fler att upptäcka Skånes vackra natur. Show, don't tell, kan man säga.

För en del människor är det nämligen en självklarhet att ge sig ut i skogen med en packad ryggsäck, men för andra krävs det ett tydligt svar på varför man ska göra just det.

Bildens styrka ligger i den direkta och nära kopplingen till våra känslor, därför valde vi tillsammans med Region Skåne att lägga fokus på vandrarnas upplevelser, snarare än att redovisa exakt för hur olika platser längs sträckan ser ut.

– Vi är jättenöjda med det här greppet, nu har vi aktuella bilder och filmer som i vår marknadsföring verkligen kan inspirera folk till utomhusvistelse och i längden förhoppningsvis en förbättrad folkhälsa, säger Sara Näsvall, ledutvecklare Region Skåne.

/Christian

Föregående
Föregående

Spelar kameran nån roll?

Nästa
Nästa

Vad är en bra bild värd?