Erika Weiland Erika Weiland

Vad är en bra bild värd?

It all begins with an idea.

Det korta svaret är ingenting, men jag återkommer till det. Ibland blir det inte som man hade tänkt sig. För ett par år sen fick vi uppdraget att ta med två personer till Kullaberg för att ta lite bilder på dem. Lite av ett drömuppdrag faktiskt eftersom vi fick styra mycket själva och miljön är fantastisk. Vi fotade i några timmar, alla var glada och uppdragsgivaren, som var med på plats verkade nöjd.

Dagen efter skickade vi ovanligt många, enligt oss väldigt bra, urvalsbilder till uppdragsgivaren som svarade med glada tillrop. Så långt allt gott. Men sen tog det stopp. Det kom aldrig någon bildbeställning.

Det som hade hänt var att behovet av dessa bilder inte fanns längre. Uppdragsgivaren, som varken säljer kläder eller naturupplevelser, hade en idé som skiljde sig från hur det brukar se ut. En idé som vi älskade, men som av någon anledning inte längre flög internt. En bra bild är en bild som uppfyller sitt syfte. Dessa bilder gjorde inte det.

Ur vårt perspektiv är det här vårt bästa misslyckande. Vi var och är fortfarande nöjda med bilderna och vår uppdragsgivare var det också, men någonstans var det någon som tyckte annat. Ärligt talat minns jag inte exakt hur snacket gick i de efterföljande mejlkonversationerna. Jag väljer att se det som att det var syftet med bilderna som var fel, inte bilderna i sig.

Bra eller dåliga, här är några av bilderna.

/Christian

Läs mer
Erika Weiland Erika Weiland

Native advertising på Apelögavis

It all begins with an idea.

Hur marknadsför man ett köpcentrum?

Ett kort svar kan vara: Native advertising. Det vill säga att smyga in reklambudskap i olika, redaktionella eller semiredaktionella, kanaler utan att det uppfattas som reklam.

Om du till exempel säljer skor, skriker du inte kom och köp utan istället visar du en film om hur du tar hand om dina läderskor (som av en slump är av ett visst märke).

Men nu var det ju inte skor som skulle marknadsföras, utan ett köpcentrum. Mobilia i Malmö för att vara exakt. Uppdraget att göra detta gick till Bonnier News, som i samarbete med författaren Leffe Grimwalker och Apelögas fotograf Erika Weiland, gjorde följetongen  Okänt nummer i Sydsvenskan.

Apelögas del i uppdraget var att illustrera Leffe Grimwalkers roman och till vår glädje fick vi mer eller mindre fria händer. Det enda kravet var att minst en bild skulle vara tagen kring Mobilia.

/Christian

Läs mer